Jak przygotować dziecko na pierwszy dzień w przedszkolu?

Pierwszy dzień pobytu dziecka w przedszkolu nie musi być tak ogromnym przeżyciem zarówno dla malucha, jak i jego rodziców. Zasadniczą sprawa jest tu odpowiednie przygotowanie dziecka w celu uniknięcia wielu stresów. Okazuje się, że większość przedszkolaków przychodzi zupełnie nieprzygotowanych do nowej roli, czego efektem jest dłuższy okres adaptacji do nowego miejsca i sytuacji. Tymczasem rola rodziców jest tu ogromna. Mogą oni zdecydowanie ułatwić maluchowi pierwsze dni pobytu w przedszkolu dzięki jego odpowiedniemu przygotowaniu.

Trudności z adaptacją dziecka w przedszkolu

Większość dzieci ma problemy z adaptacją do nowych warunków, jakie stwarza przedszkole. Może to trwać nawet do kilku tygodni. Wynika to z pobytu w innym miejscu niż dotychczas bezpieczny dom, nowego otoczenia, odmiennego rytmu dnia, zabawek, jedzenia, obecności nowych pań wychowawczyń i całego mnóstwa dzieci, starszych i rówieśników. Stres spowodowany nową sytuacją może przyczynić się do tego, że dziecko odmówi pójścia do przedszkola i takie sytuacje mogą powtarzać się po okresie dłuższej nieobecności w przedszkolu spowodowanej na przykład chorobą, dlatego należy w sposób właściwy przygotować je do tej sytuacji, a w chwilach słabości nie ulegać, bo może okazać się to błędem nie do naprawienia. W trudnych sytuacjach rodzic powinien otrzeć łzy maluchowi, zapewnić, że przyjdzie o określonych czasie, na przykład po obiedzie, czy podwieczorku. Nie warto przedłużać tej chwili, aby nie powiększać stresu. Należy pamiętać, że pierwsze dni pobytu dziecka są kluczowe. Im lepiej rodzice godzą stanowczość z łagodnością, tym szybciej dziecko przyzwyczai się do nowej sytuacji i ją zaakceptuje.

przedszkole

Czego nauczyć dziecko przed pójściem do przedszkola?

Rodzic może pomóc dziecku w procesie adaptacji do przedszkola i sprawić, że będzie on mniej stresujący. Przed zaplanowanym posłaniem malucha warto nauczyć go samodzielności, która sprowadza się do korzystania z toalety, umiejętności samodzielnego jedzenia, posługiwania się łyżką i widelcem, samodzielnego ubierania i rozbierania, a także komunikowania swoich potrzeb.  Niezwykle ważne jest, aby dziecko oswoiło się z obecnością innych maluchów, starszych i młodszych, z którymi na co dzień będzie miało kontakt w przedszkolu. Idealnym przygotowaniem będą wspólne zabawy z rówieśnikami na placu zabaw. Świat dziecka nie może sprowadzać się do mamy i taty, ewentualnie najbliższej rodziny. Warto również wcześniej pokazać mu przedszkole, do którego będzie uczęszczało. Niektóre tego rodzaju placówki organizują dzień adaptacyjny, podczas którego maluch może wraz z rodzicem zwiedzić plac zabaw, podwórko, szatnię, toalety, salę zajęć, poznać panie wychowawczynie. Zajęcia adaptacyjne mają na celu wyeliminowanie stresu związanego z rozpoczęciem edukacji przedszkolnej oraz usamodzielnienie dziecka, wzmacnianie poczucia własnej wartości i pokazanie, ile radości daje wspólna zabawa z rówieśnikami i paniami w przedszkolu.

Wspólne przygotowanie wyprawki do przedszkola

Wspólne przygotowanie wyprawki jest świetnym momentem na oswajanie tego miejsca przez dziecko. Warto budować te pozytywne emocje wokół przedszkola. To doskonały moment do wspomnień rodziców o ich pierwszym dniu w tego rodzaju placówce. Ważnym aspektem kompletowania wyprawki jest umożliwienie maluchowi wyboru potrzebnych rzeczy, takich jak: plecak, który nie musi być aż duży, jak ten szkolny, kapcie i bielizna na przebranie. Gdy w planie dnia przewidziane jest leżakowanie warto zapakować także piżamkę i komplet pościeli. Potrzebna będzie również szczoteczka do zębów oraz pasta, a także kubeczek do płukania zębów oraz wilgotne chusteczki, aby dziecko mogło wytrzeć brudne ręce. Przybory niezbędne do zajęć plastycznych przynosi się na początku roku szkolnego, po czym są one przechowywane, więc nie ma potrzeby noszenia ich w plecaczku. Dzięki wspólnemu kompletowaniu wyprawki dziecko będzie miało więcej czasu na oswojenie się z myślą o nowym miejscu, jakim jest przedszkole prywatne w Toruniu i budować wokół niego pozytywne emocje. Istotną kwestią jest podpisanie wszystkich przedmiotów, składających się na wyprawkę, bowiem najmłodsze dzieci mogą podczas zajęć wymieniać się jej elementami. Identyfikacja dzięki podpisowi zdecydowanie ułatwi pracę wychowawcy. Do tego celu można także wykorzystać specjalne naklejki lub na metkach rzeczy wpisać wodoodpornym pisakiem imię i nazwisko malucha, bądź jego inicjały.